Startside

Målsetninger
Metode
Oppgaver
Kilder og linker

Faktadel:

Innledning
Historie
Geologi
Gruvedrift
Malm
Trekull
Transport
Arbeidere
Jernverk
Moderne jernverk

E-post
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Jernutvinning i Norge

Målsetninger 

Gjennom tidene har det vært en omfattende gruvedrift spredt over hele Norge. Gull, sølv, kopper, jern, sink, molybden, magnan, aluminium og svovel er noen av de grunnstoffene som er blitt utvunnet fra naturen vår. Disse stoffene har vært viktig for norsk industriutvikling og det moderne samfunn. 

Jernet kommer i en særstilling: Jern og stål har vært og er, det viktigste metallet i samfunnet vårt. Dersom vi tenker etter, er mye av det vi omgir oss med laget av jern. Jernet la grunnlaget for en omfattende utvikling i Danmark-Norge fra 1600-tallet. Særlig var danskekongen Christian IV interessert i jern og sølvutvinning i Norge.


Figur 1: Hvordan elever har forstått en gruvesjakt.

Innhold

Mål: Jernutvinning i Norge
Mål: Bruk av informasjonsteknologi
Målgruppe
Arbeidsform: Tema/prosjekt
Rammer og forutsetninger
Vurdering

Jernutvinning i Norge

MÅL: Elevene skal få kjennskap til jernutvinning og gruvedrift som er en vesentlig del av Norges nasjonale og lokale historie. De skal få innsikt i prosessen fra uttak av malm til ferdig produkt og samfunnet rundt.
.

L97 (Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen):


Figur 2: L97

Generelle delen om nasjonal og hjemlig historie (s.19)
"Opplæringen skal i vareta og utdype elevens kjenneskap til nasjonale og lokale tradisjoner - den hjemlige historie og de særdrag som er vårt bidrag til den kulturelle variasjon i verden.

Samfunnsfag (s.175)
"Kjennskap til fortida knytter menneska saman over tid. Denne kjennskapen er nødvendig for å kunne forstå og vurdere samtida og er ein viktig reiskap til å planlegge framtida med."

Mål for mellomsteget, 5. - 7. klasse (s.180)
Historie - frå dei eldste tidene og fram til om lag 1750:
"Elevane skal kjenne til viktige hendingar og personar i landet vårt og verda elles."
 .

Bruk av informasjonsteknologi 

(IKT)

MÅL: Elevene skal kunne benytte seg av informasjonsteknologi for å tilegne seg kunnskaper og finne svar på spørsmål.
.

L97: Prinsipp og retningslinjer (s.78).

"Elevane bør utvikle evne til å kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk reiskap i arbeid med fag, tema og prosjekt."
.

Målgruppe

1. Lærere i 6. og 7. klasse. Didaktisk- og faktadel.
2. "Faktadelen" for elever i 6. og 7. klasse.
.

Arbeidsform: Tema/prosjekt

Arbeidsformen er først et temaarbeid er elevene får kunnskap om jernutvinning i Norge. Deretter går arbeidsformen over i et prosjektarbeid der elevene kan undre seg over spørsmål ang. temaet.

Mål: Elevene skal samarbeide og diskutere seg fram til løsninger på oppgaver som læreren gir, og på spørsmål de selv stiller seg. De skal også prøve ut teori i praktiske handlinger.


Figur 3: Elever prøver å hakke løs stein
 

L97: Prinsipp og retningslinjer

Mellomsteget (5.-7. klasse)
Arbeid på tvers av fag, temaorganisering og prosjektarbeid skal vere eit samardnande bindeledd mellom faga.

Praktisk arbeid (s.76)
"I opplæringa skal elevane møte praktiske og konkrete oppgåver som kan utløyse spørsmål som krev grunngitte svar. Det gjeld arbeid i enekltfag, på tvers av fag og i tema og prosjekt. På den måten kan elevane sjå samanhenhar mellom praksis og teoriog mellom handling og kunnskap."

Prosjektarbeid(s.77).
"Prosjektarbeid kan gjennomførast både innanfor og på tvers av fag og knytast til lokale val og konkretiseringar."
 

Rammer og forutsetninger

Dette er kort sagt hindringer og muligheter til å gjennomføre tema/prosjektarbeidet.

For at dette tema og prosjektarbeidet skal være aktuelt, bør det være en lokal tilknytning til gruvedrift eller jernverk. Dersom dette opplegget f.eks. skulle gjennomføres på Kongsberg, som er kjent for sølvutvinning, bør en begynne med sølvutvinningen og deretter gå over til jernet. Fra det kjente til det ukjente. Svært mye er sammenfallende.

De andre rammene og forutsetningene må hver enkelt lærer vurdere; bl.a. tid, økonomi, klassesammensetning osv.

Dette tema og prosjektarbeidet egner seg til aldersblanding i 6. og 7. klasse.
 

Vurdering

I metodedelen ble læreren oppfordret til å skrive ned førkunnskapene til elevene om jernutvinning i Norge.
Når tema og prosjektarbeidet er ferdig, er det tid til refleksjon og vurdering; både gruppeprosess og ny innsikt. En slik refleksjon og vurdering bør også være en god avslutning for hver temadag.

Her er noen nyttige punkter:

    • Hva var det beste/vanskeligste med samarbeidet?
    • Hvordan er temaarbeid?
    • Hvordan er prosjektarbeid?
    • Hvordan er nytten av IKT?
    • Hva var mest interessant? Hvorfor?
    • Hva var lite interessant? Hvorfor?
    • Hva var vanskelig?
    • Hva var overraskende?
    • Hva lærte du mest av?
    • Hvordan var det å leve på denne tida?
    • Har vi nådd målsetningene? (Les opp)
    • Hva var interessant hos de andre gruppene?
    • Er det viktig å lære omjernutvinning? Hvorfor?
.
..