Startside

Målsetninger
Metode
Oppgaver
Kilder og linker

Faktadel:

Innledning
Historie
Geologi
Gruvedrift
Malm
Trekull
Transport
Arbeidere
Jernverk
Moderne jernverk

E-post
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Jernutvinning i Norge

Transport

Innhold

Landtransport
Sjøtransport

Landtransport


Bare en liten del av malmen fra Arendalsgruvene ble fraktet over land hele veien fram til jernverkene. Det gjaldt bare malm fra de gruvene som lå nærmest verkene. Aller meste av malmen ble fraktet sjøveien, og mye av malmen gikk til jernverkene på Østlandet.

At malmen kunne fraktes sjøveien var nok en forutsetning for oppblomstringen av jernverksdrift på denne tida. Landtransport av jernmalm med hest og vogn i sommerhalvåret eller hest og slede på vinteren, var en uhyre dyr og tidskrevende transportmetode. Kun noen få gruver lå ved sjøkanten, så det første stykket ble malmen fraktet med hest og slede på vinteren. Bøndene ble ofte pålagt av jernverkene å utføre denne transporten mot betaling. Transport av jernmalm til Næs jernverk var krevende fordi verket ligger et stykke inn i landet uten sjøforbindelse.

Sjøtransport 

Figur 1: Seilskute brukt til jerntransport

Bøndene fraktet malmen til spesielle opplagsplasser. Malmbrygga i Arendal er velkjent, men det fantes mange malmbrygger i distriktet. Fra disse opplagsplassene ble malmen lastet ombord i seilskuter som sto for frakten videre til jernverkene.

Malmskutene var små og mellomstore fartøyer som var vanligvis ble brukt til danmarksfart og kystfart. Mange kombinerte malmfarten med andre typer fraktfart; de fraktet malm den ene veien og forskjellige varer til bruk i gruva på returen. Dette kunne være krutt, trekull, jernovner og stangjern som ofte ble brukt som betalingsmiddel. Malmfarten var også viktig når det gjaldt den jevnlige kommunikasjonen mellom ledelsen ved jernverkene og de ansatte ved gruvene. Flere av skutene fraktet også jernvarer fra jernverkene til Kongens verft eller Det ostindiske kompaniets magasin i København.

Arendal var en av norges viktigste sjøfartsbyer langt ut på 1800-tallet. Mye av malmen ble fraktet med Arendalsskuter, men de fikk også konkurranse fra Østlandet.

.
..